Samos - Santiago de Compostella - Amstelveen - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Marianne & Clemens Ham - WaarBenJij.nu Samos - Santiago de Compostella - Amstelveen - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Marianne & Clemens Ham - WaarBenJij.nu

Samos - Santiago de Compostella - Amstelveen

Blijf op de hoogte en volg Marianne & Clemens

21 Juni 2014 | Spanje, Santiago de Compostella

Het is nu zaterdag 21 juni 2014 en we zijn alweer 2 dagen thuis. De laatste 2 etappes van Samos naar Santiago zijn niet gemakkelijk geweest. Er waren veel klimmetjes en het was warm, in de middag tot ruim boven 30 graden. Echter het vooruitzicht van de aankomst in Santiago maakte het allemaal ietsje lichter. Maar Marianne moest tussen de middag de accu van haar fiets extra opladen omdat de klimmetjes erg veel energie vroegen.
En toen opeens stonden we bij de kathedraal van Santiago, het eindpunt van de reis. Voor dit moment hadden we 1,5 jaar plannen gemaakt, een try-out van 2 weken gehad in de zomervakantie van 2013 (fietstocht in de Ardennen en Eifel), geoefend gedurende de laatste maanden en ruim 2.600 kilometer gefietst. Het was een emotioneel moment.
We hebben op de dag van aankomst in Santiago onze Compostella's opgehaald bij een speciaal pelgrimsbureau. Om zo'n verklaring te verkrijgen moet een pelgrim kunnen aantonen dat hij/zij de Camino ook daadwerkelijk heeft afgelegd. Daarvoor zijn speciale formulieren (credentials) beschikbaar waarop stempels kunnen worden verzameld. De benodigde stempels kan je overal krijgen. Wij hebben ze gevraagd in VVV's, in kerken en in herbergen langs de route. Maar ook in cafeetjes en hotelletjes. We hebben er zelfs een gevraagd in de molen in het centrum van Leiden. In enkele gelegenheden lag het stempel en het stempelkussen klaar en moesten we het stempel zelf aanbrengen.
De dag na aankomst hebben we de traditionele pelgrimsmis bijgewoond in de kathedraal. In die mis worden de pelgrims genoemd die in Santiago zijn aangekomen. We hebben wel gehoord dat er iets over Hollanders werd gezegd maar hebben de boodschap in het Spaans niet helemaal begrepen. Aan het eind van de mis werd een manshoog wierooksvat aangestoken en met behulp van 6 mannen door de kerk gezwaaid met een uitslag van 38 meter.

De hele tocht, het verzamelen van stempels op een credential, het uitreiken van een Compostella en de pelgrimsmis zijn een al vele eeuwen bestaande traditie sinds de vroege Middeleeuwen. Santiago de Compostella behoort namelijk met Jeruzalem en Rome tot de 3 belangrijkste pelgrimsplaatsen in de katholieke kerk. In het verleden werden de mensen op pelgrimstocht gestuurd (als straf en ter boetedoening). Soms kozen mensen zelf om de tocht te maken. Zo'n tocht was vol gevaren en moeilijkheden. Miljoenen mensen zijn ons voorgegaan op deze Camino en dat maakt deze tocht zo bijzonder.
Clemens

De laatste 200 kilometer door Gallicie waren qua natuurschoon adembenemend. Deze landstreek is bijzonder groen omdat het door de ligging aan twee zeeën relatief veel regent. De bergen zijn prachtig begroeid en door de grote hoogten zijn er ook mooie vergezichten. De laatste dagen hebben we opgefietst met Paul, een vriendelijke Belg met een fantastisch gevoel voor humor. Als ik dankzij mijn ondersteuning al bovenop de berg stond ploeterde hij samen met Clemens naar boven. Meestal in de eerste versnelling want zo steil waren de klimmen. Soms bij stijgingpercentages van 10% samen lopend. Op deze manier bereikten we op maandag 16 juni gebroederlijk Santiago.

En toen zaten we ineens in het vliegtuig terug naar huis. We hadden er 7 weken over gedaan om fietsend Santiago te bereiken en in ruim 2 uur zouden we weer op Nederlandse bodem staan, niet te bevatten!
Terugkijkend kan ik zeggen dat het één groot avontuur is geweest. Het is heel bijzonder om dit met z'n tweeën te beleven. Soms was het zwaar maar 's avonds was er altijd weer die tevredenheid over het behaalde resultaat. De laatste etappes waren absoluut het zwaarst maar ook het meest buitengewoon. Samen met de andere pelgrims streefden we naar het einddoel: Santiago de Compostella. Dit gaf een band, iedereen had hetzelfde doel. Heel mooi om mee te maken dat al die verschillende mensen, bestaande uit zovele nationaliteiten, daardoor één homogene groep vormden. Allen waren vermoeid maar vastberaden.
Marianne

Toen we de tocht startten hebben veel mensen ons persoonlijk, met kaarten en mails een goede reis toegewenst.
Tijdens de Camino hebben jullie belangstellend meegeleefd. Dat gaf ons veel spirit.
Ook het contact via Whats App met de kinderen en de toegestuurde foto's en video's van de kleinkinderen gaf ons extra kracht.
De felicitaties die we nu thuis ontvangen zijn een warm bad.
Fijn dat iedereen zo mee heeft geleefd, daarvoor willen we jullie hartelijk danken
Marianne en Clemens

• 22 Juni 2014 - 00:11

Simone:

Lieve Marianne en Clemens',

Fantastisch dat jullie dit samen hebben kunnen doen en veilig weer thuis zijn aangekomen, gefeliciteerd!

Leuk om jullie verslagen te lezen, en wat zullen jullie kinderen trots op jullie zijn.
    Ben benieuwd of jullie nu het gevoel hebben dat jullie moeten uitrusten, of juist energie hebben opgedaan om er weer tegenaan te gaan!?

Deze prachtige ervaring neemt niemand jullie af, iets waar jullie nog heel lang van kunnen nagenieten!

Tot snel,

Liefs,
    Simone

• 22 Juni 2014 - 10:27

Jelke En Ton:

Wauw! Wat een prachtig resultaat wat jullie hebben behaald en geweldig leuke verslagen, en foto's...
    Petje af :)
    Ik hoop jullie snel weer te zien en spreken.
    Nu lekker nagenieten samen en je weer snel verenigen met je kinderen en kleinkinderen!

Liefs Jelke en Ton

• 23 Juni 2014 - 10:14

Meriam En Theo:

Lieve Marianne en Clemens,

Van harte gefeliciteerd met het behalen van de eindstreep.
    Met veel plezier en bewondering jullie reisverslagen gelezen.
    Wat fijn dat jullie weer gezond en wel met mooie ervaringen samen thuis zijn.
    Geniet ervan.
    Dikke knuffel en hopelijk tot gauw.
    Liefs Meriam en Theo

• 25 Juni 2014 - 14:59

Els En Jos:

Dag Marianne en Clemens,
    Jullie een 'Bon Camino" wensen is niet meer nodig nu je weer thuis bent. Een felicitatie is echter langs deze weg wel op zijn plaats. Bijzonder leuk om jullie verhaal te lezen. Zeer herkenbare momenten. Vooral het SAMEN Santiago bereiken zal een hoogtepunt zijn geweest zoals dat dat voor ons was na de pelgrimstoscht van Porto naar Santiago. Er ligt bij mijn wijnen nog een fles Pelgrimswijn vanuit Roncevalles met daarop het pelgrimslogo. Misschien leuk om die gezamelijk soldaat te maken en herinneringen aan deze 'Tocht der Tochten' op te halen?
    Mvg. Els en Jos

• 30 Juni 2014 - 11:26

HENK EN HELENE VAN DRIEL:

hoi clemens en marianne,

gisteren thuisgekomen, lees net jullie verslag. geweldig, dat jullie het gehaald hebben!!
    Nu weer het gewone leven, met wel gevuld met heel veel ervaringen en herinneringen.

groetjes henk en helene

• 30 Juni 2014 - 22:14

Maria En Gerard Schipperhein:

Ha Marianne en Clemens,

Een bijzonder reisverslag, en leuke foto's om te bekijken.
    Ja,dit moet een aparte reis geweest zijn.
    Gezellig samen door de natuur fietsen, langs kerkjes en andere bezienswaardigheden.
    Ook af en toe afzien en dan uiteindelijk jullie doel bereiken.
    Samen met andere pelgrims aan komen in Santiago!
    Ik ben benieuwd naar de anekdotes tijdens de dansavonden...

Liefs en groet,

Maria en ook Gerard

• 06 Juli 2014 - 11:19

Ans De Jong:

Hallo Marianne en Clemens,
    Zelf gisteren van vakantie terug, lees ik jullie laatste verslag. En dat jullie nu al weer thuis zijn!!!!!!!!! Geweldig heb ik het gevonden om jullie reisverslag te lezen. Jullie zijn veel ervaringen rijker. Geweldig. Ik stuur jullie nog een Welkom Thuis kaartje. Groet Ans.

• 09 Juli 2014 - 19:34

Anja:

Lieve Marianne en Clemens,
    Wij zijn net terug van een paar weken zeilen en lezen nu jullie laatste verslag. Alweer thuis! Wat gaat de tijd enorm snel. Wat een prestatie hebben jullie geleverd. Gefeliciteerd met het behalen van het einddoel. Wat een voldoening zullen jullie van deze reis hebben en wat een avontuur om nog lang op terug te kijken en van na te genieten.
    We horen in september graag alle verhalen.
    Een fijne en wat rustigere zomer toegewenst.
    Veel liefs, Hein en Anja

• 22 Juli 2014 - 21:38

Leo En Monique:

Lieve Marianne en Clemens,

Wat een fantastisch resultaat hebben jullie bereikt in die 7 weken van afzien, vechten tegen de elementen en de onverwachte tegenslagen aan fiets en materiaal. Maar bovenal is de prestatie daar en hebben jullie elkaar ook op een andere manier leren kennen en dat is denk ik nog het meest wat jullie bij zal blijven. Ook de ontmoetingen onderweg en de dienst in de kathedraal zijn natuurlijk onvergetelijk. En tja..dan zit je ineens weer in amstelveen en gaat het leven door en lijkt het wel eeuwen geleden dat je op de fiets zat!!
    Jullie zijn vast in een soort "gat" gevallen, maar dan zijn daar de foto's en de verhalen nog die je af en toe nog even laat terugkeren naar de tocht der tochten...!
    Wij zijn ook weer terug van vakantie en er zijn een aantal positieve dingen gaande die wij jullie ook graag willen vertellen, maar wij zijn natuurlijk razend benieuwd naar jullie verhalen.
    Ik bel gauw voor een afspraak.

Liefs en groeten,

Leo en Monique