Burgos - Samos - Reisverslag uit Samos, Spanje van Marianne & Clemens Ham - WaarBenJij.nu Burgos - Samos - Reisverslag uit Samos, Spanje van Marianne & Clemens Ham - WaarBenJij.nu

Burgos - Samos

Blijf op de hoogte en volg Marianne & Clemens

15 Juni 2014 | Spanje, Samos

De Camino vordert gestaag. We zitten nu in Samos, een plaatsje op ruim 150 kilometer van Santiago de Compostela. Twee dagen geleden hebben we in Villafranca een rustdag gehad nadat we de dagen ervoor forse klimpartijen voor onze kiezen kregen.
De eerste 2 dagen nadat we in Burgos van onze rustdag hadden we flinke wind tegen gehad maar toch lange ritten gemaakt. We hebben in een klein bergdorpje geslapen om de beklimming van de Irago pas op 1515 meter beter te kunnen doen. In het dorpje kwamen we alleen maar andere pelgrims tegen van verschillende nationaliteiten met allen hetzelfde doel. Dit geeft wel een heel apart gevoel.
De weg naar de top van de berg was erg mooi maar ik heb daar iets minder van kunnen genieten omdat het beklimmingspercentage tussen 7 en 10 procent was over een afstand van 12 kilometer.
Drie kilometer voor de pas van de berg staat op 1504 meter hoogte de Cruz de Ferro. Dit is al eeuwenlang een zeer markant punt op de Camino. Het is een simpel ijzeren kruis bovenop een boomstam. Het was in vroegere tijden een bemoedigend teken voor de pelgrims dat zij Santiago zouden halen. Symbolisch legden zij een deel van hun last af door het leggen van een steen op de grote hoop stenen aan de voet van de boomstam. De traditie wil dat de huidige pelgrims ook een steentje neerleggen. Ook wij hadden van thuis twee kleine stenen meegenomen en hebben die daar neergelegd. De afdaling was spectaculair wat het landschap betreft. We moesten wel goed onze snelheid in de gaten houden want de weg was steil.
Het weer is de laatste dagen heel erg goed, eergisteren fietsten we zelfs bij een temperatuur van 34 graden. Het asfalt straalt dan warmte af. En juist op die dag raakten we verdwaald in een grotere plaats en het kostte ons een uur voor we de goede weg weer hadden teruggevonden. Dit kwam mede doordat mijn gps een lege accu had (wet van Murphy).
Eergisteren hebben we op een terras samen met de Spanjaarden gekeken naar de voetbalwedstrijd van Spanje tegen Nederland. Wij waren de enige Nederlanders op dat terras. Bij elk doelpunt van Nederland werden de Spanjaarden steeds stiller en ging ik steeds meer juichen. Het was een leuke avond en de Spanjaarden namen hun verlies gelaten.
Gisteren hebben we de laatste grote beklimming gehad. We moesten de Cebreiro over fietsen die in zwaarte vergelijkbaar is met de beklimming in de Pyreneeën. Deze klim was een echte kuitenbijter. Marianne had gelukkig genoeg power in haar motortje op de fiets en haar benen om zonder te lopen de top te bereiken. Ik moest echter enkele malen naast de fiets lopen omdat het fietsend niet meer ging. Dit had ik nog niet eerder meegemaakt. De komende dagen zijn veel minder zwaar, niet vlak want Gallicie is erg heuvelachtig.
We komen steeds meer pelgrims tegen maar de wandelaars zijn in de meerderheid. De route van de wandelaars en de route van de fietsers gaan nu vaak samen op. We komen ook veel meer herbergen en bars tegen waar we kunnen uitrusten, een drankje kunnen nemen en ons stempeltje halen. Die stempels hebben we nodig om in Santiago een een verklaring te krijgen dat we de route hebben afgelegd.

• 16 Juni 2014 - 12:01

Ans De Jong:

Fantastisch wat een ervaringen doen jullie op. En wat leuk om dit vanachter mijn computertje te volgen.
    Houd vol hoor, jullie zijn er bijna!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Groet Ans de Jong.

• 16 Juni 2014 - 13:35

Thom, Beate En Bianca:

Hallo Sportvrienden!

Het einde is dus in zicht. Dus als het goed is zijn jullie over 3 dagen op de eindbestemming. Clemens, kunnen we je maandag dan weer in Amstelveen verwachten? We lezen graag jullie belevenissen en leven met jullie mee. Wat een prachtige foto's. Leuk om ook te zien dat jullie er zo van genieten, ondanks het afzien. Ook wij hebben hier Nederland- Spanje gekeken, maar voor jullie was het dubbel genieten. De straten zijn oranje. Zijn de straten daar ook versierd met vlaggen voor het WK? Hier gaat het allemaal zijn gangetje. Nog veilige kilometers en geniet ervan!

Groetjes, Thom, Beate en Bianca

• 16 Juni 2014 - 20:52

Leo Ham:

Marianne en Clemens
    Fantastisch dat jullie al zover gevorderd zijn. Als ik die percentages lees neem ik wel even mijn petje voor jullie af. Het zal straks wel saai zijn als jullie in het platte Nederland gaan fietsen.
    Groet Tilly en Leo

• 20 Juni 2014 - 22:48

Leo En Monique:

Ola globetrotters,

Wij zijn net weer terug van een korte vakantie en waren benieuwd hoe ver jullie gekomen waren.
    Nou... jullie zijn al heel ver, sterker nog, jullie zijn er al bijna! !
    Petje af voor jullie doorzettingsvermogen toen het weer niet echt mee zat.
    Leuke reisverslagen schrijven jullie en de foto's zijn prachtig.
    Hier gaat alles goed, Nederland kleurt langzaam aan weer oranje en Spanje moet al naar huis!
    Nog veel succes voor de laatste kilometers en dat lezen wij waarschijnlijk pas over 2 weken want wij gaan morgen weer op pad.

Lieve groeten,

Leo en Monique

• 21 Juni 2014 - 20:01

Reind En Corine:

Jtonge tjonge, wat hebben wij bewondering voor jullie. Je moet wel karakter hebben en dat hebben jullie!!!Wij fietsen alleen van BH naar Renesse en dan natuurlijk ook nog terug haha. Het einde is in zicht ( of misschien zijn jullie al op de plaats van bestemming) wij nemen onze pet voor jullie af....chapeau!!!!! Gr. Reind en Corine