Charroux - Dax - Reisverslag uit Lesperon, Frankrijk van Marianne & Clemens Ham - WaarBenJij.nu Charroux - Dax - Reisverslag uit Lesperon, Frankrijk van Marianne & Clemens Ham - WaarBenJij.nu

Charroux - Dax

Blijf op de hoogte en volg Marianne & Clemens

29 Mei 2014 | Frankrijk, Lesperon

Met dijbenen als stalen kabels fietsen we door La douce France. We hebben inmiddels ruim 1.600 kilometer afgelegd en zijn ruim over de helft.
De weg is prachtig. We vertrokken met de lucht die zwanger was van de lente. Overal bloeiende grassen en struiken. En we fietsen met de natuur mee: kleine donkergroene puntjes werden uiteindelijk lange korenaren. In de Bordeauxstreek zagen we de wijnranken elke dag wat groeien.
We fietsen door talloze slapende dorpjes en soms door drukke steden. Soms zijn we dagen alleen, dan weer hebben we leuke contacten met andere fietsers. Onze enige zorgen zijn de goede weg te volgen en voor 's avonds een slaapplaats te krijgen.
Elke dag onderweg, dit zwervende bestaan, bevalt ons prima; door alle reacties beginnen we ons zelfs een beetje pelgrim te voelen. Dat komt ook door de route die ons voert langs vele kerkjes. Ik heb voor jullie al heel wat kaartjes aangestoken, soms stiekem ook voor onszelf voor een voorspoedige reis. Maar ook toen de bedieningsunit van mijn trapondersteuning het af liet weten: en met verbluffend resultaat. Meestal staan de kaarsjes bij het Mariabeeld.
Eenmaal heb ik een grote kaars bij Antonius gebrand. Mijn oma geloofde namelijk onvoorwaardelijk in deze heilige en als zij iets kwijt was werd hij aangeroepen. Clemens was op enig moment zijn fietssleutel kwijt en gebruikte daarna zijn reservesleutel. De sleutel was spoorloos. De middag dat ik een kaars aanstak bij Antonius kwam de sleutel weer tevoorschijn, verstopt in de zachte bodem van het Port Salut kaasje helemaal op de bodem van de tas. Bedankt Antonius.
Op dit moment trekken we door Les Landes en de wijngaarden hebben we achter ons gelaten. Hier zijn het eindeloze bossen; we hebben al een marter en een vos gespot. Naast alle vogelconcerten waar we op getrakteerd worden onderweg is dit weer eens wat anders.
Eigenlijk is er maar ėėn tegenvaller en dat is het weer. Het blijft erg onstabiel en we hebben al menig regenbui op onze helmen gekregen. De temperatuur valt ook erg tegen. Alle hemdjes blijven in de tas en de enige trui met lange mouwen draag ik eindeloos. En wat zouden we zijn zonder onze fleece vesten. Maar het deert ons niet echt; de fantastische belevenissen en de lieve mensen die we tegenkomen maken alles goed.

Marianne

• 29 Mei 2014 - 17:41

Vaders En Moeders:

lieve Marianne en Clemens,
    Wij zitten hier nu op Hemelvaartsdag in Waddinxveen met Carin gekomen in jullie auto. Hier is een computer met internet en we zien net jullie berichtje binnenkomen.
    We zijn vreselijk trots dat jullie al zo ver gekomen zijn en wat een pech met het weer. We denken heel veel aan jullie en hopen dat jullie veilig en voorspoedig in Santiago aankomen. Geniet van alles en we zien naar jullie mooie verhalen als jullie straks weer terug zijn.
    lieve groet van Vaders en Moes.

• 29 Mei 2014 - 18:21

Rob En Marja:

Lieve Marianne en Clemens'

Geweldig dat het zo voorspoedig gaat en het kaarsje bij Antonius geholpen heeft. We hadden jullie wel wat beter weer gegund maar alle indrukken zullen een hoop goed maken.
    Blijven jullie wel eens een paar dagen op dezelfde plek?
    Voor de komende dagen weer veel fiets plezier

Rob en Marja

• 30 Mei 2014 - 16:53

Elly:

He luitjes, wat een fantastische belevenis is dit wat jullie doen. Super! Jammer dat het weer wat tegenzit maar wie weet, slaat het straks om en krijgen jullie prachtig fietsweer.
    En zie, die heilige Antonius doet het toch maar weer, zou moe Ham zeggen.
    Geniet verder weer en spaar je krachten voor die grote bulten tussen Frankrijk en Spanje.

• 30 Mei 2014 - 22:18

Leo:

Clemens en Marianne
    Ik ben blij dat mijn tweede doopheilige jullie geholpen heeft met het terugvinden van de sleutel. Ook Tilly gelooft in hem.
    Is er ook een heilige die je kan helpen aan mooier weer? Misschien hebben jullie daar meer aan.
    Groetjes Tlly en Leo

• 04 Juni 2014 - 10:25

Helene Van Driel:

hoi clemens en marianne,
    Wat zijn jullie al gevorderd! inderdaad jammer van het weer, het gaat vast mooi worden.
    wij gaan vrijdag richting frankrijk. julie nog succes met de bergen, die nog komen

groetjes henk en helene

• 04 Juni 2014 - 15:27

Jelke En Ton:

Hoi dapperts... fantastisch dat jullie al zo ver zijn! Het schijnt dat er wel beter weer aankomt en je toch gebruik kunt gaan maken van jullie hemdjes :) ... Sterkte bergopwaarts en blijf genieten!

liefs en groetjes Jelke en Ton

• 04 Juni 2014 - 21:48

Ans De Jong:

Weer leuk om alles te lezen. Jammer dat jullie geen mooi weer hebben. Hier ook wel wisselvallig. En daar helpt Antonius niet mee!!!!
    Geniet toch maar van het mooie landschap. Hier is het genieten van jullie reisverhalen.
    Weer goede reis en hartelijke groet
    Ans